🟢 Doprava zdarma nad 599 Kč!

Rozhovor s Dagmar Peckovou

Dagmar Pecková vydává novou knihu Tanec mezi vejci – volné pokračování úspěšného titulu Ty vole se neříká. Na 103 krátkých textech s typickou dávkou humoru, ironie i upřímnosti bilancuje svůj život i českou povahu pohledem umělkyně, která žije střídavě doma i v zahraničí.

Přečtěte si rozhovor, ve kterém Dagmar Pecková prozrazuje, proč napsala druhou knihu, který text ji bolel nejvíc, co jí dává sílu být tak otevřená – a co chystá dál.

10 otázek pro Dagmar Peckovou k nové knize Tanec mezi vejci

Rozhovor s Dagmar Peckovou

Vaše první kniha Ty vole se neříká sklidila velký ohlas. Co vás přimělo napsat pokračování a čím se Tanec mezi vejci liší?

Nějak jsem vůbec nepočítala s tím, že bych mohla cokoli napsat, natož knihu a ještě úspěšnou. Ale evidentně se forma mého vyjadřování spoustě čtenářům zamlouvá. Jedna paní mi dokonce napsala, že si přečtením mé knížky ušetřila cestu k psychoanalytikovi. Prostě život není jednoduchý a ani divy s mezinárodním přesahem to tak mají. Příběhy jsou zpracovány formou letmých vzpomínek. Krátké chronologicky po sobě jdoucí příběhy. A protože jsou tak krátké, tak jsem musela volit přesná slova místo sáhodlouhých souvětí. Nezaobalené výrazy s jasným poselstvím. A myslím, že zrovna to se čtenářům tolik zamlouvalo. Neustále mi psali, ať ještě napíšu další díl. No tak jsem si sedla v pár volných letních týdnech zase za Ipad pod naši katalpu na zahradě a dvěma prstíčky jsem nadatlovala další příběhy ze života. Jejich forma zůstala stejná, ale jsou možná o něco málo ostřejší.

V knize je 103 krátkých textů. Který z nich se vám psal nejobtížněji – a proč?

Jeden z příběhů jsem nazvala Pěna dní. Je o slavném českém dirigentovi Zdeňku Mácalovi. Na jeho osudu jsem si uvědomila, že vám nikdy nikdo nezaručí věčnost s kaviárem a šampaňským. A můžete být na konci své životní cesty opuštěný, i když se vám kdysi klaněl svět. To mě bolelo hodně.

Naopak – je mezi nimi příběh, který vám udělal vyslovenou radost při psaní?

Jak se malá holka z Medlešic dostala k něčemu tak podivnému jako je operní žánr. Když si uvědomím, jak o celé životní náplni může rozhodnout jedna návštěva divadla. Dodnes si přesně uvědomuji ten pocit, který mě nutil ještě tu noc po návratu domů zpívat na celý barák. Co barák! Na půl vesnice. A už to nešlo zastavit. Nikdy. Naprosto mě to uhranulo.

 

Proč jste zvolila právě tento titul? Co pro vás symbolizuje „tanec mezi vejci“?

Mezi vejci tancují srabi, a to já nejsem. Mě nebaví sáhodlouze takticky posílat kohokoli „někam”, když ho tam mohu poslat přímo.

Čtenáře překvapí, jak otevřeně píšete o sobě, o trapasech i těžkých momentech. Co vám dává odvahu být takhle upřímná?

Život není jednoduchý ani jednobarevný. Každý zažíváme momenty nádherných vrcholů, ale i drsných pádů. Situace vtipné, trapné a těžké. A tvářit se, že ausgerechnet mně se to nestává nebo netýká, by mně stejně nikdo nevěřil. Myslím, že člověka to tak nějak opráší z nánosu patosu, kterým se operní svět rád obklopuje. Opera je komplexní umění. Hudba, tanec, výtvarno, emoce. A je škoda, že tím mnozí opovrhují jenom proto, že to dostatečně neznají, že jim je ten svět cizí. Tak jsem snad trochu poodhrnula nános povrchního snobismu. 

Rozhovor s Dagmar Peckovou

Ve svém životě se pohybujete mezi Českem a zahraničím. Jak byste popsala českou povahu, když se na ni díváte zvenčí?

Určitě by nám neškodilo, podívat se občas přes okraj svého plného talíře, jak žijí lidé za našimi hranicemi, které někteří mají i po pětatřiceti letech po jejich otevření stále v hlavě. A tím nemyslím poznávat jiné kraje a mravy čtrnáctidenní dovolenou v nějakém hotelovém resortu s plnou penzí. Pak bychom si totiž nemohli stěžovat, že se nám daří špatně a máme bídu.

Je něco, co vás na Češích pořád překvapuje – v dobrém nebo ve zlém?

Já jsem zřejmě strašně naivní člověk věřím v dobro do poslední chvíle. Pak ale vždy od někud přijde rána v podobě urážky nebo výsměchu, a to od lidí, od kterých bych to vůbec nečekala. Ta neustálá řevnivost a soutěž místních umělců být v tom našem malém českěm rybníčku ten největší. Chlubit se činy, které nikdy nevykonal a úspěchy, kterých nikdy nedosáhl. Člověk by si řekl, že v době, kdy se dá vše zjistit velmi jednoduše na internetu, by se dotyční měli bát lhát. Opak je však pravdou. Nikdo to nezkoumá a bulvár to u všemu dává zelenou a tím pádem korunu. Tohle jsem fakt nikde jinde nezažila. Ježto takové naše specifično. Co mě v uměleckém světě ale těší je, že jsou stále mladí adepti, kterým se daří a bude dařit. A když budou pilní a chytří, tak i na světovém trhu, aby mohli překonat závist, zášť a kritiku, ve které by za chvíli byli jako ostatní.

V posledních letech jste se věnovala činohře, šansonu i festivalu Zlatá Pecka. Který z těchto projektů je vám teď nejbližší?

Tři naprosto rozdílné věci. Činohra mě splňuje moji touhu stát na jevišti a brát s sebou publikum do emočních zákoutí postav, které ztvárňuji. Chanson, v tomto případě písně Kurta Weilla, mě vrací do doby před pětadvaceti třiceti lety, kdy jsem se světoznámými orchestry a dirigenty nebo bravurním klavíristou Irwinem Gagem jezdila kolem světa s písňovými recitály. Ten žánr jsem strašně milovala. Deutsches Kunstlied je velmi náročný obor. A já miluji náročné věcí. Festival Zlatá Pecka je moje komplikované téměř desetileté dítě, které piplám a nikdy vlastně nevím, jestli se ten další ročník uskuteční v celé své komplexnosti. Jestli se sejde dostatečné množství peněz, aby došlo k naplnění mých uměleckých představ a cílů. A pokaždé, když se to povede, tak mně to jen utvrdí v tom, že umění jako takové je krása a má smysl za něj bojovat. Třeba i s čertem.

Co chystáte do budoucna – v hudbě i mimo ni?

V roce 2026 mně bude 65 let. Tak bych ráda po Česku udělala pár koncertů s chansony Kurta Weilla. Program s názvem Berlín – Paříž – New York. O životní pouti tohoto německého skladatele židovského původu, který měl v první polovině 20. století tak velký vliv na světové hudební dění. Jinak chystáme s Janem Jiráněm v Ypsilonce novou divadelní hru, kterou pro mě napsal a další cesta zřejmě povede do Uherského Hradiště, kde mě čeká přemiéra divadelní hry, kterou pro mě napsal Josef Kubáník. Zabývám se i přípravou českych melodramů Zdeňka Fibicha.

Rozhovor s Dagmar Peckovou

A na závěr – jaké poselství byste chtěla, aby si čtenáři z vaší nové knihy odnesli?

I z velkého průšvihu vede cesta ven. Nebát se a zkoušet nové nevyšlapané cesty. Rozvíjet se a vzdělávat se. To vám nikdo nemůže vzít.

Design Shoptak.cz | Platforma Shoptet